- 분류 [학사]
- 작성자 교무처 학사지원팀
- 조회수 650
- 작성일 2025.07.28
- 담당부서 교무처 학사지원팀
학생증 발급 안내 |
1. 발급대상: 2025학년도 2학기 등록을 마친 신입생
2. 학생증(ID 카드)
가. 금융 학생증
우리은행과 제휴하여 만든 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 및 금융기능(은행체크카드, 후불교통카드)을 포함한 연세인을 위한 다목적 카드입니다.
나. 비금융 학생증
금융기능이 없는 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 등 캠퍼스 내에서 필요한 기능을 가진 카드입니다.
3. 신입생 학번 조회
학생증 신청 시, 아래의 방법으로 조회한 학번 기반으로 생성된 계정(ID: 학번, PW: 생년월일 6자리(YYMMDD), 수험번호 계정과 연동되지 않음)으로 새로 로그인이 필요합니다. 기존 수험번호 계정은 신청 페이지 접근 권한이 없기 때문에 학생증 신청 불가합니다.
구분 |
기간 |
방법 |
학부생 |
2025. 7. 11.(금) 9:00~ |
연세포탈서비스 → 학사정보시스템 → 로그인 (학번란에 수험번호, 비밀번호란에 생년원일(YYMMDD) 입력) → 학사행정 – 입학 – 학생 – (합격자)학번조회 |
대학원생 |
소속 대학원 홈페이지 혹은 해당 대학원 입학 담당자에게 문의 |
4. 발급 일정
구분 |
카드 종류 |
신청 기간 |
대상 |
1차 |
금융 |
2025. 8. 21.(목) 10:00 ~ 8. 25.(월) 23:59 |
연세포탈 최초 로그인 시 개인정보 제공에 동의한 대한민국 국적의 신입생 |
2차 |
비금융 |
2025. 8. 27.(수) 10:00 ~ 8. 31.(일) 23:59 |
1차 미신청자(국적 무관) |
추가 |
비금융 |
2025. 9. 1.(월) 10:00 ~ 9. 5.(금) 23:59 |
1, 2차 미신청자(국적 무관) |
1) 1차 신청(금융 기능 학생증)
가. 대상
- 신입생 등록금 납부 기간 중 개인정보 제공(연세포탈 최초 로그인 시 첫 화면에서 동의) 동의한 대한민국 국적의 신입생 중 자신의 우리은행 계좌에 연결된 또는 우리은행 계좌를 새롭게 개설하여 체크카드 발급을 희망하는 학생
* 등록금을 납부하지 않는 전액장학생 및 계약학과 학생도 연세포탈시스템에 접속하여 개인정보제공 동의를 하여야 1차 신청기간에 신청 가능
나. 기간
- 2025. 8. 21.(목) 10:00 ~ 8. 25.(월) 23:59
※ 연세포탈 최초 로그인 시 개인정보제공에 동의한 학생들만 1차 신청 기간에 신청 가능합니다.
신입생 신청기간 내에는 비동의 내역을 동의로 바꿀 수 없습니다. 개인정보제공에 비동의하였으나 금융카드 발급을 희망할 경우, 신입생 추가신청기간(~9. 5.(금))이 끝난 후 연세포탈에서 별도로 신청하시면 됩니다.
다. 신청 방법
연세포탈(portal.yonsei.ac.kr) 로그인 *반드시 학번 계정으로 로그인 필요 (3. 신입생 학번 조회 참고) |
↓ |
학사LINK |
↓ |
학생증 발급 |
↓ |
학생증/신분증 신청 메뉴에서 개인정보동의 및 신청 진행 |
↓ |
휴대폰에 우리WON뱅킹 어플리케이션 설치 |
↓ |
대학교ID카드 메뉴에서 신청 진행 (자세한 신청 방법은 홈페이지의 학생증 발급 공지 하단에 첨부된 ‘우리WON뱅킹 대학 학생증 카드 신청 매뉴얼’ 참조) |
※ 우리은행 어플리케이션 신청 시 유의사항
① 본인이 국내에 있을 때에 한하여 휴대폰으로만 신청 가능(해외 체류 시 2차 기간에 신청)
② 타인 명의의 휴대폰 또는 변경된 전화번호로도 신청 가능
③ 사진(JPG형식 200KB이하) 파일을 휴대폰에 미리 저장 필요
(200KB: 메신저 등에서 자신에게 사진을 일반화질로 전송했다가 내려받는 크기)
④ 비대면실명확인증은 본인의 주민등록증/운전면허증만 가능
라. 카드 배부
신청 시 지정한 수령지(신촌캠퍼스 우리은행연세금융센터, 국제캠퍼스 우리은행 출장소 또는 자택 등)로 배송 (신청 완료 후 수령지 변경 불가)
2) 2차 신청 및 추가신청
가. 대상
(1) 외국인 신입생
(2) 1차 기간에 금융카드를 신청하지 않은, 비금융 카드를 발급받고자 하는 신입생
나. 기간
(1) 2차 신청: 2025. 8. 27.(수) 10:00 ~ 8. 31.(일) 23:59
(2) 추가 신청: 2025. 9. 1.(월) ~ 9. 5.(금) 23:59
다. 신청 방법
연세포탈(portal.yonsei.ac.kr) 로그인 *반드시 학번 계정으로 로그인 필요 (3. 신입생 학번 조회 참고) |
↓ |
학사LINK |
↓ |
학생증 발급 |
↓ |
학생증/신분증 신청 메뉴에서 개인정보동의 및 신청 진행 |
라. 2차 신청 시에는 금융기능이 없는 카드가 발급됩니다.
- 1차 신청을 하지 못하였으나 체크카드 기능을 겸한 신분증을 발급받고자 하는 분은 개강 이후 연세포탈서비스에서 학생증 신청 후, 우리은행 연세금융센터/국제캠퍼스출장소에서 신분증용 체크카드를 발급받은 후 [신촌] 교무처 학사지원팀(언더우드관 B101호) [국제] 언더우드기념도서관 지하 1층 안내데스크(학기 중 월, 목요일 10:30~17:20 운영)를 방문하여 개인정보를 추가하여야 합니다.
마. 카드 배부
(1) 학생증 수령 시 주민등록증 또는 운전면허증, 여권 등 공식 신분증을 소지하여야 함
(2) 카드 배부와 관련해서는 소속 대학(원)의 안내를 따르시기 바랍니다.
(3) 배부 장소
- 학부생: 소속대학 사무실에서 배부
* 국제캠퍼스 신입생 배부처
소속 |
배부처 |
예상 배부 시기 |
언더우드국제대학 |
국제캠퍼스 진리관B 420호 |
9월 첫째 주 ~ 둘째 주 사이 ※ 단과대 사정에 따라 변경될 수 있습니다. |
글로벌인재대학 |
국제캠퍼스 자유관A 501호 |
|
인공지능융합대학 |
컴퓨팅계열(IT융합공학, 지능형반도체): 국제캠퍼스 진리관C 218호 |
|
첨단컴퓨팅계열(컴퓨터과학과, 인공지능시스템학과, 인공지능학과): 국제캠퍼스 자유관A 604호 |
||
이외 단과대학 (학부대학 소속) |
국제캠퍼스 자유관A 604호 |
- 대학원생: 특수대학원은 소속대학원 사무실에서, 일반대학원은 각 단과대 사무실에서 배부 예정
6. 신·편입생 학생증 발급 신청 유의사항
가. 중복 신청하지 않도록 유의하여 주십시오. 금융/비금융 카드를 모두 신청할 경우 하나만 활성화됩니다.
나. 체크카드 겸용 학생증을 신청할 경우 우리은행 전용 앱에서 학생증 수령 장소를 지정하여야 합니다(신청 완료 후 수령지 변경 절대 불가).
다. 입학 후 국제캠퍼스에서 1학년 생활을 하게 될 학부 신입생이 금융기능 카드(1차)를 신청하는 경우, 수령 편의를 위해서 국제캠퍼스 우리은행 출장소를 수령지로 지정할 것을 권장합니다.
라. 은행 영업시간 중 지점 방문이 불가할 경우, 수령지를 ‘자택’으로 설정할 것을 권장합니다.
마. 금융 카드를 발급받고자 하는 학생이 1차 신청 기간을 놓쳤을 경우, 개강 이후에 금융 카드를 신청할 수 있으나, 신입생 신청이 아닌 개별 신청에 해당하며 수령지를 자택으로 설정할 수 없습니다. 개별 신청 방법은 아래 8-가를 참고 바랍니다.
바. 발급 완료 안내 문자 수신을 위해 연락처에는 반드시 한국 내에서 연락 가능한 번호를 기재 바랍니다.
7. 모바일 학생증(연세 Y-MID)
가. 대상
- 본인 명의로 이동통신 서비스에 가입하고 학생증 카드를 교부받은 학생 중 모바일 학생증 개인정보 수집·이용에 동의한 신입생
- 실물카드 발급 완료 이후부터 모바일 학생증을 발급할 수 있음. 일부 휴대전화 기종에서는 모바일 신분증이 작동하지 않을 수 있음
나. 방법 : Play 스토어에서 연세대학교 모바일 학생증/신분증 앱 설치(매뉴얼은 학교 홈페이지 학생증 공지사항 내 첨부파일 참조)
- 실물 카드 혹은 모바일 학생증 중 하나만 활성화하여 사용할 수 있음
- 비활성화된 카드는 사용할 수 없음
다. 모바일 학생증 앱 설치 오류 시 해결 방법
- 모바일 학생증 로그인 메뉴 하단 ‘모바일 ID 앱의 오류코드 및 해결방법’(PDF) 참조
- 위 방법으로 해결되지 않을 경우 종합서비스센터(02-2123-3200)로 문의
8. 분실(훼손) 신고/(재)발급/발급 기간
가. 금융(체크카드 겸용) 학생증 재발급
분실신고 (학교 및 은행 양측에 즉시 신고 요망) |
*본교: 연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 분실(훼손)신고 *은행: 우리카드 고객상담실(02-1588-9955) |
↓ |
학생증 신청 |
연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 학생증신청 |
↓ |
학생증 수령 |
금융카드는 신청 직후부터 교내 우리은행에 방문하여 수령 가능 |
↓ |
카드 뒷면 학생 정보 인쇄 |
*신촌: 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 본관 B101호 언더우드관) *국제: 언더우드기념도서관 지하 1층 안내데스크 (학기 중 월, 목만 운영, 10:30 ~ 17:20) |
나. 비금융 학생증 재발급
분실신고 |
연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 분실(훼손)신고 |
↓ |
학생증 신청 |
연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 학생증신청 |
↓ |
학생증 수령 |
- 1단계: 재발급 완료 문자 수신 (신청일 차주 월요일 발급) - 2단계: 아래 장소에 방문하여 카드 수령 *신촌: 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 본관 B101호 언더우드관) *국제: 언더우드기념도서관 지하 1층 안내데스크 (학기 중 월, 목만 운영, 10:30 ~ 17:20) |
9. 문의처
가. 학생증 발급 일반 문의 : 교무처 학사지원팀 종합서비스센터(02-2123-3200)
나. 우리은행 전용앱 : 02-1588-5000-0-2-2 또는 02-1599-5000-0-2-2
다. 오류발생 시: 우리카드 02-1588-9955
라. 신촌캠퍼스 금융카드 발급(우리은행 연세금융센터) : 02-313-3198-> 내선 313 또는 321
마. 국제캠퍼스 금융카드 발급(우리은행 국제캠퍼스 출장소) : 032-822-6321
바. 모바일 학생증(연세 Y-MID) 앱 : ㈜유비벨록스 (02-3470-4951)
교무처 학사지원팀
Guidance for Student ID Card Issuance |
1. Eligibility
Newly enrolled International students for 2025 Fall Semester who consent to a personal information collection, utilization, and processing entrustment to a trustee.
2. Student ID (ID Card)
Yonsei Student ID card is a multi-purpose identification card. It gives you access to university facilities such as libraries, sports facilities, computer rooms, etc. International students can apply for an ID card with Woori Bank check card function from the start of the semester, after (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office. Prior to the alien registration card issuance, only the ID without check card function is applicable.
3. Student ID number check period: from July 11, 2025 ~
When applying for a student ID card, you must log in with a new account generated based on your student number (ID: student number, Password: 6-digit date of birth in the format YYMMDD).
This account is not linked to the admission number account. The previous admission number account does not have access to the ID card application page.
Student Level |
Period |
How to Apply |
Undergraduate |
July 11 (Fri) 9:00~ |
YPS websitehttps://portal.yonsei.ac.kr/main/index.jsp) ⇒ Login with your application number and password(D.O.B. in YYMMDD form) ⇒ Academic Information System ⇒ Academic Affairs ⇒ Admission ⇒ Finding the student ID number |
Graduate |
Please visit the concerned Graduate School website or consult with admissions officer at your Graduate School. |
4. Application Period
Round |
Card Type |
Period |
1st Round |
Financial |
August 21 (Thu) 10:00 ~ August 25 (Mon) 23:59 |
※ Only new students with Korean nationality are eligible to apply during the 1st round. If you hold a foreign nationality but wish to apply for a financial (bank) card, please refer to the instructions in Section 7 and apply after the official new student application period has ended. |
||
2nd Round |
Non-financial |
August 27 (Wed) 10:00 ~ August 31 (Sun) 23:59 |
Additional Round |
September 1 (Mon) 10:00 ~ September 5 (Fri) 23:59 |
5. How to Apply
Visit YPS portal(portal.yonsei.ac.kr) |
↓ |
Log in with your student ID number and PW (Initial PW: D.O.B. in YYMMDD order) |
↓ |
Click ‘Issue Student ID’ in Academic Link category |
↓ |
Click ‘ID Card Mgmt.’ - ‘Apply for an ID card’ |
↓ |
Agree with personal info. collection, utilization, and processing entrustment to a trustee, check applicant’s information => Click ‘신청(Apply)’ |
※ Prepare a photo file for your ID in JPG format with no more than 200KB.
※ During the freshman ID card application period, only non-financial type student IDs can be applied for.International students are only allowed to apply for an ID without check card function until (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office.
※ In order to receive issuance notifications and guidance, please provide a reachable Korean phone number.
6. ID Pick-Up Period and Location
1) When receiving your student ID card, you must present an official form of identification(e.g., passport).
2) For card distribution procedures, please follow the instructions provided by your respective college or graduate school.
3) Pick-up Locations
- For Undergraduate Students at the International Campus:
Affiliation |
Distribution Office Location |
Estimated Distribution Period |
|
Underwood International College |
Veritas Hall B 420 |
1st ~ 2nd week of September ※ Dates may vary depending on the schedule of each college. |
|
Global Leaders College |
Libertas Hall A 501 |
||
College of Computing |
School of Integrated Technology(Integrated Information Technology, Intelligent Semiconductor Technology) |
Veritas Hall C 218 |
|
School of Computing (Computer Science and Engineering, Artificial Intelligence, Artificial Intelligence Systems) |
Libertas Hall A 604 |
||
The other colleges (University College) |
Libertas Hall A 604 |
- For graduate students, please follow the specific instructions provided by your affiliated graduate school to collect your student ID.
7. Student ID Card(with Check Card Function) Issuance
- To apply for a student ID with check card function for cash deposit/withdrawal in ATMs, you should open a bank account at the on-campus Woori Bank with your alien registration card and the certificate of attendance. Applications are available after the semester begins.
- Alien registration card may take a maximum of one month to receive from Korea Immigration Service. If you are under processing to issue an alien registration, you must wait for receiving the card.
- A certificate of attendance is available from March 1 free of charge on the Online Transcripts & Certificates menu at Yonsei Portal Service or at the office ([Shinchon] Office of Academic Affairs: Room B101, Underwood Hall / [International] Underwood Memorial Library Information Desk on the B1F(Available on 10:30 – 17:00 Monday and Thursday, In-session only) with payment.
- If you hold a foreigner registration card and wish to apply for a financial type student ID, you can apply separately through the same process as after the freshman application period ends, similar to the process for 5. How to Apply. (For foreigners, before obtaining a foreigner registration card, only non-financial type student IDs can be applied for).
- Once a non-financial student ID has been issued, it cannot be upgraded to include financial functions. If you wish to change your student ID from non-financial to financial after issuance, please report it as lost and apply for reissuance as a financial card.
8. Student ID Card Re-issuance
A. Re-issuance of the ID Card without Check Card Function
Report |
Visit YPS → Log in with your student ID number and PW → Academic Link → Issue Student ID → ‘Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.’→ ‘Lost/Damaged/Expired Card Report’ → Register |
↓ |
Apply |
Visit YPS → Log in with your student ID number and PW → Academic Link → Issue Student ID → ID Card Mgmt. → Apply for an ID card (Non–Finance) |
↓ |
Pick-up |
After receiving a text message, pick-up your ID Card at the designated place. [Shinchon] Office of Academic Affairs: Room B101, Underwood Hall [International] Underwood Memorial Library Information Desk on the B1F(Available on 10:30 – 17:00 Monday and Thursday, In-session only) |
B. Re-issuance of the ID Card with Check Card Function
Report |
[Yonsei] YPS → Academic LINK → Issue Student ID → ‘Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.’→ ‘Lost/Damaged/Expired Card Report’ → Register [Woori bank] 02-1588-9955 |
↓ |
Apply |
YPS → Academic LINK → Issue Student ID → ‘ID Card Mgmt.’ → ‘Apply for an ID card(Finance)’ |
↓ |
Pick-up |
The financial card can be picked up at the on-campus Woori Bank branch immediately after completing the application. |
↓ |
Add your student information on ID card |
[Shinchon] Office of Academic Affairs: Room B101, Underwood Hall [International] Underwood Memorial Library Information Desk on the B1F(Available on 10:30 – 17:00 Monday and Thursday, In-session only) |
※ If you did not provide a domestic phone number when applying for a student ID, you cannot receive the text. In this case, please inquire about the issurance status at the location mentioned below 1-2 weeks after the application. (To receive, a valid Korean mobile phone number must be entered in the portal for contact purposes)
9. Mobile ID card(Yonsei Y-MID)
A. Targets: Freshman who joined SKT, KT, and U+ mobile under his/her name and agreed to collect and use personal information of mobile student ID by receiving plastic student ID card
B. Method: Install Yonsei University mobile student ID app(Yonsei Y-MID app) in the Play Store(App Store)
1) You can use either a plastic card or mobile card by activating one of them.
※ How to activate the card
A) PC: Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID → Press ‘ID Card Mgmt.’ Button → Press ‘Choose the card to be activated’
B) Mobile: Y-MID APP → 환경설정 → 학생증/신분증 활성화 및 해제
2) Unactivated one is not available to use.
10. Office Hours
- [Shinchon] Mon-Fri 9 am ~ 5:20 pm
- [International(Songdo)] Mon, Thu 10:30 am ~ 5:20 pm (Operated only during the semester)
11. Inquiries
• University Service Center on Student ID Card :
+82-2-2123-3200 (from overseas), 02-2123-3200 (in Seoul)
• Immigration Contact Center on Alien Registration Card :
+82-2-1345 or +82-2-6908-1345 (from overseas), 1345 (in Seoul)
• Banking Service for international students at Woori Bank :
+82-2-1599-2288 (from overseas), 02-1599-2288 (in Seoul)
• Mobile Student ID(Yonsei Y-MID) App: Ubivelox
+82-2-3470-4951 (from overseas), 02-3470-4951 (in Seoul)
• Woori Bank Yonsei Financial Center Sinchon Campus : 02-313-3198 Ext. 313 or 321 (in Seoul), +82-2-313-3198 Ext. 313 or 321 (from overseas)
• Woori Bank Songdo International Campus Center: 032-822-6321 (in Seoul), +82-32-822-6321 (from overseas)
Office of Academic Affairs